Mechanika samochodowa - kwestie zawieszenia

Dodane: 25-05-2016 08:46
Mechanika samochodowa - kwestie zawieszenia zestawy wahaczy

Wahacz - definicja

Wahacz ? sztywny człon mechanizmu wykonujący cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi obrotu o ograniczonym kącie obrotu. Po wykonaniu ruchu wahacz wraca do położenia wyjściowego kończąc cykl pracy. Bieg powrotny może być ruchem czynnym lub jałowym.

Wahacz stosowany jest powszechnie jako element maszyn zwłaszcza w motoryzacji. Jest używany jako element zawieszenia pojazdów od osi najczęściej odizolowany silentblokami (tulejami metalowo-gumowymi) w celu wytłumienia drgań przenoszonych z nawierzchni, po której pojazd się porusza.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wahacz


Zapewnij swojemu samochodowi opiekę!

Aby samochód był sprawny przez długie lata, powinniśmy odpowiednio o niego dbać. Nigdy nie jest tak, że samochodem możemy jeździć bez obaw, jeśli nie dokładamy starań, by wszystkie jego części działały bez zarzutu i były w dobrym stanie. Najważniejsze jest to, by okresowo sprawdzać jego stan oraz troszczyć się o jego kondycję w odpowiedni sposób. Należy więc często zaglądać pod maskę i sprawdzać, czy nie dzieje się nic złego, a także poświęcać dużo uwagi na wszelkie nieprawidłowości, które zauważymy podczas jazdy. Jeśli coś wzbudzi naszą wątpliwość, należy udać się do mechanika i sprawdzić co się dzieje. Dzięki temu nasz samochód będzie sprawny i posłuży nam przez wiele lat.


Kilka faktów o zawieszeniu

Zawieszenie pojazdu ? zespół elementów łączących koła z resztą pojazdu. Zawieszenie przenosi siły powstające na styku koła z jezdnią na nadwozie. Zapewnia komfort jazdy oraz stateczność i sterowność pojazdu. Zawieszenie jest częścią podwozia, a w jego skład wchodzą:

elementy prowadzące koło ? odpowiadają za prowadzenie, skok i geometrię zawieszenia ? np. wahacz, drążek poprzeczny (np. drążek Panharda) lub wzdłużny,
elementy resorujące (np. resor piórowy lub sprężyna śrubowa),
elementy tłumiące (amortyzator).
Ze względu na budowę zawieszenie dzielimy na:

zależne ? ruch jednego koła danej osi wpływa na drugie koło (np. sztywny most na resorach piórowych),
niezależne ? ruch jednego koła danej osi nie wpływa na drugie koło (np. kolumna MacPhersona),
półzależne ? ruch jednego koła danej osi w niewielkim stopniu wpływa na drugie koło (np. zawieszenia z belką skrętną lub resor piórowy poprzeczny).


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Zawieszenie_pojazdu